Avvikelser i kundtjänsten för värnpliktiga 5-12 januari 2026

Försvarsmakten
Utgivningsdatum 17.12.2025 12.35
Typ:Pressmeddelande

Underhållsarbete utförs i Försvarsmaktens kundtjänst för värnpliktiga MinMili mellan den 5 och 12 januari, då vissa elektroniska formulär inte kommer att vara tillgängliga. IT-systemets underhållsarbete påverkar också kundservicen på regionalbyråerna under torsdag den 8 och fredag den 9 januari. Under denna tid finns begränsad möjlighet att uträtta värnpliktsärenden vid regionalbyråerna. Regionalbyråernas kundtjänst kommer att fungera normalt igen från och med på måndag 12 januari.

På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 5-12 januari kl. 11:

  • Ansökan om ändring av tidpunkten för inledande av tjänst/tjänstgöringsplatsen
  • Anmälan om förändring i hälsotillståndet

På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 7 januari kl. 16 - 12 januari kl. 11:

  • Ansökan om vapenfri tjänst
  • Frivillig tjänstgöring för kvinnor & Frågeformulär för utredning av hälsotillstånd
  • Ansökan till insatsberedskap för militär krishantering
  • Repetitionsövning mottagningsbevis (B-delen)
  • Begäran om uppdatering av egen uppgifterna
  • Frivillig övning mottagningsbevis (B-delen)
  • Ansökan om befrielse från en repetitionsövning
  • Ansökan om befrielse från beväringstjänst på grund av flerfaldigt medborgarskap

Under servicearbetet kan man sköta ärenden med formulären som finns på adressen https://puolustusvoimat.fi/sv/blanketter och återlämna dem till den värnpliktiges egen regionalbyrå. När man sköter ärenden med pappersformulär får man beslutet endast som rekommenderat brev.

Kontaktupggifter till regionalbyrårerna hittar du här: