Vad ska Du göra om du är missnöjd med vården inom försvarsmaktenshälsovården?
God vård skapas i samarbete med Dig, dina anhöriga och personalen. Om Du är missnöjd, diskutera genast med personalen. Om det inte hjälper finns det metoder som Du kan ta till för att få ärendet utrett, och dessa kommer inte att försämra din tillgång till tjänster eller vård.
Diskussion
Du kan ge respons och utvecklingsförslag om tjänsterna och vården genom diskussion eller skriftligen. Om Du är missnöjd med vården, diskutera saken genast med den person som hat sköt Dej eller med chefen vid den enhet som Du har besökt. Om diskussionen inte leder någon vart, har Du möjlighet att göra en skriftlig anmärkning om saken. Du får hjälp och råd av den professionella vid enheten och av patientombudet.
Patientombud
Du kan anlita patientombudets avgiftsfria tjänster när du uträttar ärenden inom
hälsovården. Patientombudens uppgift är att ge Dig råd och vägledning om dina rättigheter. Av dem får Du vid behov råd till exempel:
-när Du söker ändring av ett beslut om en tjänst
-när Du gör en skadeanmälan om en patient-, läkemedels- eller föremålsskada.
De tar inte ställning till besluten och tolkar inte t.ex. journalanteckningar. Det är viktigt att Du förbereder dig för träffen genom att begära handlingar för påseende och anteckna de frågor som Du funderar över. Patientombudens kontaktuppgifter kan Du få från hälsostationen.
Anmärkning och klagomål
Anmärkning
En skriftlig anmärkning kan formuleras fritt. Anmärkningen riktas till enhetens ansvarsperson. Postadress: Centret för militärmedicin, Chefen för Tjänsteenheten för fältmedicin, Sotilaslääketieteen keskuksen kirjaamo, PL 5, 11311 Riihimäki eller [email protected].
Anmärkningen besvaras skriftligen inom skälig tid. Anmärkningar är den primära metoden, före klagomål.
Klagomål
Om Du är missnöjd med svaret på en anmärkning, kan Du lämna in ett klagomål till Regionförvaltningsverket (RFV) och i specialfall till Valvira.
Klagomål görs med blanketten på RFV:s webbplats https://avi.fi/sv/valjarende/privatperson/tillsyn-och-klagomal
Klagomålet skickas via krypterad e-post till tillsynsmyndighetens registratorskontor.
Att beakta
Om Du inte kan sköta ärendet själv, kan Din lagliga företrädare, Din anhöriga eller någon annan närstående göra det. RFV och Valvira kan överföra klagomålet till den enhet som det gäller för att det ska behandlas som en anmärkning. Ett klagomålsbeslut ändrar inte på myndighetens beslut, men ärendet kan tas upp till ny behandling om det har skett ett fel i behandlingen. Myndigheten tar i regel inte upp över två år gamla ärenden.
Du kan inte få ekonomisk ersättning till följd av ett klagomål. Du kan lämna in ett klagomål till riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern om en
myndighet eller tjänsteman inte har följt lagen eller fullföljt sina skyldigheter eller om Dina grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter inte har tillgodosetts adekvat inom vården.
Misstänker Du en patientskada
Patientförsäkringscentralen (PFC) (pvk.fi) ombesörjer behandlingen av patientskador och fungerar därmed som skydd för både patient- och sjukvårdspersonal. PFC utreder för Din räkning om Du är berättigad till juridisk ersättning. Hanteringen av skadeståndsärendet är gratis för Dig.