Miten toimia, jos olet tyytymätön palveluun Puolustusvoimien terveydenhuollossa?
Hyvä palvelu ja hoito syntyy sinun, läheistesi ja ammattilaisten kanssa yhteistyössä. Jos olet tyytymätön, ota asia heti puheeksi ammattilaisen kanssa. Jos asia ei selviä, sinulla on vaikuttamiskeinoja asian selvittämiseksi, eivätkä ne vaaranna palveluidesi tai hoitosi saatavuutta.
Keskustelu
Voit antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia palvelusta ja hoidosta keskustellen tai kirjallisesti terveysaseman palautelaatikon kautta. Jos olet tyytymätön palveluun tai hoitoon, keskustele asiasta heti ammattilaisen tai hänen esihenkilönsä kanssa terveysasemalla, jossa olet asioinut. Jos keskustelu ei johda asian selviämiseen, sinulla on mahdollisuus tehdä asiasta kirjallinen muistutus. Asian selvittämiseen saat apua ja neuvoa yksikön potilasasiavastaavalta.
Potilasasiavastaava
Voit käyttää maksuttomia potilasasiavastaavan palveluja, kun asioit Puolustusvoimien terveydenhuollossa. Potilasasiavastaavien tehtävänä on neuvoa ja ohjata sinua potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Heiltä saat tarvittaessa neuvoa esimerkiksi, kun laadit vahinkoilmoitusta potilas-, lääke- tai esinevahingosta. He eivät ota kantaa tehtyihin päätöksiin, eivätkä tulkitse esimerkiksi asiakirjamerkintöjä. On tärkeää, että valmistaudut tapaamiseen pyytämällä nähtäväksi asiakirjat ja kirjaamalla ennalta ylös mieltä askarruttavat kysymykset. Saat potilasasiavastaavan yhteystiedot terveysasemalta.
Muistutus ja kantelu
Muistutus
Muistutus tehdään vapaamuotoisesti. Muistutus osoitetaan toimintayksikön vastuuhenkilölle eli Sotilaslääketieteen keskuksen (SOTLK) kenttälääkinnän palveluyksikön (KLP) johtajalle osoitteeseen Sotilaslääketieteen keskuksen kirjaamo, PL 5, 11311 Riihimäki tai [email protected].
Tehtyyn muistutukseen saa kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa. Muistutus on ensisijainen kanteluun nähden.
Kantelu
Jos olet tyytymätön saatuun vastaukseen muistutuksesta, voit tehdä kantelun Aluehallintovirastolle (AVI) ja erityistapauksissa Valviralle. Kantelu tehdään lomakkeella, joka löytyy AVI:n verkkosivulta www.avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut
Kantelu lähetetään turvasähköpostin välityksellä valvontaviranomaisen kirjaamoon.
Huomioitavaa
Jos et pysty hoitamaan asiaasi itse, voi laillinen edustajasi, omaisesi tai muu läheinen laittaa asian vireille puolestasi. AVI ja Valvira voivat siirtää kantelun käsiteltäväksi muistutuksena siihen toimintayksikköön, jota kantelu koskee. Kanteluratkaisu ei muuta viranomaisen tekemää päätöstä, mutta asia voidaan ohjata uudelleen käsiteltäväksi, jos sen käsittelyssä on tapahtunut virhe. Viranomainen ei pääsääntöisesti käsittele yli kaksi vuotta vanhoja asioita. Et voi saada kantelun myötä rahallista korvausta.
Voit kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille, mikäli viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti hoidossa.
Epäiletkö potilasvahinkoa?
Jos sinulle syntyy henkilövahinko terveydenhuollossa, voit hakea korvausta tekemällä potilasvahinkoilmoituksen Potilasvakuutuskeskukselle (pvk.fi). Vahinkoasian käsittely on sinulle maksutonta.