Hyppää sisältöön

Intissä pärjää ilman ammattiurheilijan kuntoa

Puolustusvoimat
Julkaisuajankohta 12.12.2021 17.32
Tiedote
Marsmars-sovelluksella voit testata nykykuntosi ja saat yksilöllisen ohjelman, joka vauhdittaa sinut inttikuntoon! Tutustu ja lataa: marsmars.fi

Vaikka asepalveluksessa liikutaankin paljon, koulutus on suunniteltu siten, että kaikki pysyvät mukana. On kuitenkin hyvä idea parantaa kuntoaan jo ennen palveluksen aloittamista.

Intti ei ole paikka, jossa tarvitsee järkyttävän hyvän kunnon, mutta aina kannattaa valmistautua -  ihan samalla tavalla kuin miettiessä, mitä varusteita ottaa mukaan. Näin kertoo Puolustusvoimien Pääesikunnan liikuntasuunnittelija Kai Pihlainen varusmiespalvelukseen valmistautumisesta. Hän korostaa, että lyhyessäkin ajassa ehtii parantamaan kuntotasoa.

– Omaa kuntoaan voi kehittää hyvin monipuolisesti eri tavoin. Jos on matala lähtötaso, kannattaa aloittaa esimerkiksi reippaista, noin puolen tunnin kävelylenkeistä kiristäen tahtia ja pidentäen lenkkejä kunnon kehittyessä, Pihlainen vinkkaa.

Intissä kävellään paljon, jota ennakkoon lisäämällä fyysinen kunto kohoaa lähes huomaamatta. Helpoin tapa lisätä kävelyä on kulkea lyhyet siirtymät auton sijaan jalan ja käyttää portaita hissin sijaan. Harjoittelun rytmittäminen on tärkeää, jotta siitä tulee osa jokapäiväistä rutiinia.

Valmistautumisessa voi hyödyntää Puolustusvoimien ilmaista MarsMars-sovellusta. Se tarjoaa jokaiselle yksilöllisen ja nousujohteisen kunto-ohjelman. Sovelluksessa voi seurata aktiivisesti oman kuntotason parantumista ja nähdä konkreettisia tuloksia.

– Jos ei ole kaveriporukkaa, joka tulisi fyysisesti treenaamaan yhdessä, Mars-Marsissa pystyy treenaamaan etänä tulevien varusmiesten kanssa ympäri Suomen. Yhdessä treenaaminen toimii tärkeänä motivoivana tekijänä, kun muut tsemppaavat sinua: "hieno juttu, oot käynyt liikkumassa!", Pihlainen vakuuttaa.

Pihlaisen liikuntavinkit inttiä varten

Kestävyyskunnon kehitys

  • Reipas kävely tai juoksu repun kanssa. Tee esimerkiksi viikon
    aikana yksi nopeatempoisempi ja muutama rauhallisempi treeni.

Alaraajojen voimantuoton kehitys

  • Tee kyykkyjä niin kauan, kunnes alaraajoissa tuntuu vähän.
    Pidä pieni tauko ja tee toinen sarja.

Jalanliikkumisen lisääminen

  • Kävele jalan lyhyet (1-3km) autolla tai
    bussilla kuljettavissa olevat matkat.

Kavereiden kanssa urheilu

  • Yhdessä liikkuminen toimii tärkeänä motivaation lähteenä. Erityisesti
    joukkueurheilulajit toimivat hyvin inttiin valmistautumisessa.

MarsMars-sovellus

  • Sovellus laatii oman henkilökohtaisen kuntosuunnitelman.
    Voit ladata sen ilmaiseksi Android- ja iPhone-puhelimille.

Aloita uusi harrastus intissä!

Varusmiesten erilaiset lähtötasot palveluksen aikana otetaan huomioon liikuntakoulutuksen suunnittelussa. Harjoittelua on pyritty kehittämään siten, että sitä voi tehdä oman kuntotason mukaan.

Puolustusvoimissa varusmiehet on jo pitkään jaettu tasoryhmiin heidän liikunta-aktiivisuutensa perusteella. Tämä mahdollistaa sen, että toisissa ryhmissä harjoittelu on matalatehoisempaa ja toisissa voidaan mennä kovempaan treeniin. Näin taataan, että jokaisen kunto kehittyy palveluksen aikana ylikuormittamatta ketään.

Kuntoa kannattaa kehittää myös iltavapailla eri liikunta-aktiviteettien avulla. Riippuen varuskunnista tarjolla voi olla muun muassa ulkokuntosali, uimahalli tai frisbeegolfrata. Varuskuntien omat varusmiestoimikunnat järjestävät halukkaille liikuntakerhoja varusmiesten omien toivomusten ja mielenkiintojen mukaan. Liikuntakerhoja löytyy joka makuun – kuntopiiristä ja koripallosta aina seinäkiipeilyyn ja kamppailulajeihin. Ota selvää varuskuntasi tarjoamista liikuntamahdollisuuksista varuskuntien ja varuskuntatoimikuntien nettisivuilta.

Uutinen on julkaistu alun perin Ruotuväen Alokasliitteessä. 
Kirjoittaja: Alexander Roininen